طراحی و بهینه سازی سایت

طراحی و بهینه سازی سایت

طراحی و بهینه سازی سایت

طراحی و بهینه سازی سایت

سئو

سئو

شما برای بقای تجارت یا کسب و کارتان مجبورید در فضای مجازی دیده شوید. امروز حتی راننده ها هم در هنگام رانندگی بیش تر از اینکه یک بیلبورد بتواند توجه اش را جلب کند نگاه در گوشی موبایل هوشمندش دارد. نکته اینجاست که در همین تاریخ که این مقاله نگاشته میشود سی میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده میکنند و تنها هفت میلیون نفر از آنها در اینترنت خرید میکنند. صنفی نیست که نیاز به حضور در فضای مجازی نداشته باشد. امروز در کشورهای پیشتاز این صنعت دیگر خبری از نمایشگاه های اتوموبیل به مانند آنچه در ایران میبینیم نیست. این اتفاق برای کسب و کار شما نیز در شرف وقوع است، پس این مقاله را با دقت دنبال کنید.

معنای سئو

سئو که واژه ای اشتباه در ایران است و باید "اس ای او" تلفظ شود مخفف SEO به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو میباشد. موتور جستجو در ایران یعنی گوگل. سئو فقط برای وب سایت ها نیست. سئو اپلیکیشن نیز برای مالکین اپلیکیشن ها حائز اهمیت است که در این مقاله به آن نمی پردازیم.

سئو وب سایت

"سئو سایت" یا به بیان بهتر "سئو وب سایت" به مفهوم انجام تکنیک هایی است که نتیجه آن، بهبود رنک وب سایت و رشد جایگاه وب سایت در نتایج گوگل خواهد بود. هرچه جایگاه های سایت شما در نتایج گوگل بالاتر باشد قطعا بیشتر دیده خواهد شد و نتیجه آن افزایش ترافیک اورگانیک ( ترافیکی که از نتایج موتورهای جستجو حاصل میشود را ترافیک اورگانیک می نامیم ) خواهد بود و در نهایت به معنای مشتری بیشتر میباشد. حضور وب سایت در صفحه یک گوگل و البته جایگاه اول میتواند هدف اصلی هر کمپین سئو باشد.

پراکندگی ترافیک اورگانیک

این نکته که 85% از کسانی که در گوگل، کلمه کلیدی را جستجو میکنند، وارد سایت های خط یک و دو و سه میشوند. تقریبا کمتر از 1% به صفحه دو و بعد از آن وارد میشوند یک واقعیت قابل تامل است. پس برای داشتن ترافیک بیشتر شما باید به سه جایگاه اول وارد شوید. البته این نکته نیز که معمولا 50% جستجوها در گوگل اصلا وارد هیچ صفحه ای نمیشوند نیز واقعیتی است جالب که در این مقاله به دلی آن نمیپردازیم.

انواع سئو

انواع سئو را از نظر استراتژی یا تاکتیک میتوان به دو دسته سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه تقسیم کرد. البته گروهی معتقد به وجود سئو کلاه خاکستری نیز هستند که آن را تلفیق سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید میدانند. از نظر سطح دسترسی نیز میتوان سئو داخلی یا On Page SEO و سئو خارجی یا Off Page SEO را به عنوان نوع دیگری از دسته بندی مطرح کرد.

سئو کلاه سفید

واژه کلاه سفید در دنیای نرم افزار به هر آنچیزی اطلاق میشود که از چهارچوب قوانین خارج نشود و به بیان بهتر سفید باشد. این واژه در مورد سئو کلاه سفید به معنای انجام تکنیک های سئو است که مورد تایید موتورهای جستجو باشد. اگر موتورهای جستجو از شما میخواهند متنی را در سایت تان مخفی نکنید و ویراستاری صحیح انجام دهید و هزاران تکنیک دیگری که در دستورالعمل موتورهای جستجو به وضوح قراردارد را انجام دهید، شما سئو کلاه سفید انجام میدهید. شما مطابق میل موتور جستجو عمل میکنید. خزنده های آن موتور جستجو سایت شمارا میبینند و به مرور زمان رشد جایگاه سایتتان را شاهد خواهید بود. امکان ندارد کسی از تاکتیک کلاه سفید استفاده کند و سایتش در دراز مدت رشدی نداشته باشد.

سئو کلاه سیاه

تمام تکنیک هایی که گوگل به وضوح طی دستورالعمل هایش از وب مستران خواسته انجام ندهند و هشدار داده در صورت استفاده از آن تکنیک ها سایت شما پنلایز میشود را تکنیک های سیاه میگویند و استراتژی که این تکنیک هارا شامل شود را تاکتیک کلاه سیاه مینامیم. توجه کنید که این تکنیک ها به دو گروه دسته بندی میشوند. یک دسته به محض اینکه ربات گوگل (googlebot) وارد سایت شما شود متوجه این پنالتی یا خطای شما در استفاده از تکنیک ها میشود و سایت شمارا پنلایز میکند. اما گروهی دیگر از تکنیک های سیاه سئو برای ربات گوگل قابل تشخیص نیست.اگر متخصص این حوزه هستید این گروه از تکنیک هارا هوشمندانه استفاده کنید. سئو کلاه سیاه سرعت رشد سایت شما را بسیار بالا میبرد و مانند هورمون میتواند حتی نتیجه پنج ساله را در یک سال به شما ببخشد. البته لازم به تذکراست که در صورت استفاده ناشیانه از این تکنیک ها سایت شما پنلایز خواهد شد.

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

مقایسه این دو استراتژی سئو در هزینه سئو و زمان حصول نتیجه است. کلاه سفید صبر میخواهد و صبر و صبر و باز هم صبر. اما ماندگاری بالایی را شاهد خواهید بود. مثلا سایتی مثل greencard-lottery.ir در بیش از هزار کلمه در خط یک گوگل قرار دارد. این پروژه سه سال پیش آغاز شد و بدون خرید بک لینک به صفحه یک گوگل رسید اما در طی دو سال. کلمه کلیدی این سایت “لاتاری" است. شما با هر ترکیبی این سایت را در صفحه یک میبینید. وقتی سئو کلاه سفید انجام میدهید انتظار آن را داشته باشید در دراز مدت روی تمام کلماتی که در سایتتان روی آنها مانور داده اید در صفحه یک گوگل ظاهر شوید. اما سئو کلاه سیاه! شما عمدتا روی یک کلمه کار میکنید. نتیجه سریع حاصل میشود. احتمال پنلایز شدن همیشه همراه شماست. نتیجه سریع روی یک کلمه تحصیل خواهد شد.

سئو داخلی

هر آنچه روی سایت شما از داخل پنل کاربری روی کد یا محتوا انجام میشود را سئو داخلی یا On page SEO میگوییم. اگر قصد سئو سایتتان را دارید این مورد را جدی بگیرید. سئو داخلی به دو دسته سئو کد و سئو محتوا تقیسم میشود. سئو داخلی به قدری اهمیت دارد که در صورت عدم اجرای تکنیک هایش حتی بدون استفاده از تکنیک های کلاه سیاه با توجه به رفتار کاربر در سایت شما، احتمال پنلایز شدن سایت شما وجود دارد. سئو داخلی نیز میتواند با استفاده از استراتژی سیاه یا سفید یا خاکستری انجام شود. با استفاده از سئو کد ، سرعت بارگزاری سایت شما یا Page Speed سایت شما بالا میرود. با استفاده از سئو محتوا، رفتار کاربر روی سایت شما بهبود پیدا خواهد کرد. خاطر نشان میکنیم مهمترین فاکتور در رنکینگ، رفتار کاربر روی سایت شماست.

سئو خارجی

سئو خارجی یا Off page SEO به انجام تکنیک هایی میگویند که بدون دسترسی به پنل مدیریت سایت انجام میشود. لینک سازی و افزایش سوشیال سیگنال و افزایش CTR از رایجترین استراتژی های سئو خارجی میباشد. اهمیت سئو خارجی بر هیچ متخصص سئو پوشیده نیست. سئو خارجی اگر صحیح انجام شود میتواند برند شمارا به برند اول در کشور تبدیل کند. این تکنیک ها میتوانند به افزایش ترافیک، افزایش مشتری، افزایش درامد، بهبود جایگاه سایت و هرچیز مثبتی در بهبود کسب و کار شما ختم شوند.

سئو در ایران

در ایران در هیچ دانشگاهی سئو تدریس نمیشود. آموزشگاه های سئو نیز چیزی جز تکنیک های رایج را آموزش نمیدهند. متاسفانه هرکسی که این تکنیک های ساده را میداند اعلام کارشناسی میکند. تصور عموم این است. بک لینک بخرید تا سایت شما بالا بیاد! این یک باور غلط است. اما واقعیت سئو این است که تکنیک های متعارف را هرکسی میتواند بداند چون در دسترس است. اما تکنیک های پیچیده کلاه سیاه نیاز به آنالیز و آزمون و خطا در لابراتوار مجهز دارد. توصیه میکنیم ناشیانه بک لینکنخرید! پولتان را هدر میدهید و فیدبک منفی میگیرید.

سئو تضمینی

سئو تضمینی را اینطور مطرح میکنم، بهینه سازی وب سایت شما برای موتور جستجو. یعنی افزایش تضمینی سرعت سایت، بهبود تضمینی کد، رفع اشکالات کد سایت به صورت تضمینی، بهینه سازیمحتوا به صورت تضمینی، لینک سازی تضمینی، افزایش سوشیال سیگنال به صورت تضمینی. خوب تا اینجا یک مسئله مطرح است. قرارداد سئو اگر این باشد که نیاز به وجود واژه تضمینی نیست. قرارداد بهینه سازی محتوا یا بهینه سازی محتوای تضمینی تفاوتی ندارد. اما اگر منظور از تضمین سئو همان تضمین جایگاه در نتایج گوگل است، از پایه مشکل دارد. هیچ کس نمیتواند تضمین دهد که شما در رتبه یک یا دو یا حتی صفحه یک گوگل قرار گیرید. اگر کسی به شما تضمین جایگاهی داد در حال قمار با شماست. یک قمار جالب که در ادامه به آن میپردازیم.

قرارداد سئو تضمینی

دریافتیم که با بهینه سازی یک سایت قطعا بهبود رنک خواهیم داشت. زمان در اختیار ما نیست تا بتوانیم پیش بینی کنیم که فلان سایت چه زمانی به صفحه یک میرسد. فرض کنید برای سایت hamimohajer.com برای بهینه سازی مبلغ 2 میلیون تومان اعلام هزینه میکنیم. پس از یک ماه بهینه سازی، بدون شک این سایت شروع به رشد خواهد کرد. نسبت به سطح رقابت اگر از تکنیک های سیاه برای سئو خارجی استفاده کنیم مثلا با قیمت 2 میلیون تومان این سایت به صفحه یک خواهد رسید. معمولا ترکیب سئو کلاه سفید و کلاه سیاه حدود دو ماه تا یک سال میتواند یک سایت را به صفحه یک برساند. حال اگر شما قرارداد معمولی ببندید کل هزینه چهار میلیون تومان خواهد بود. اما وقتی تقاضای قرارداد تضمینی میکنید سئو کار با شما به قمار مینشیند. سئو کار قطعا میداند این سایت به صفحه یک میرسد. زمان مجهول است. تضمین میدهد مثلا در شش ماه به نتیجه برسد. اگر شش ماهه به نتیجه رسید 10 میلیون دریافت میکند. اگر در زمان مقرر به نتیجه نرسید مبلغی دریافت نمیکند. یعنی شما برای یک قرارداد 4 میلیون تومانی 10 میلیون میپردازید تا واژه تضمین در قرارداد را داشته باشید. اختیار با شماست. زمان در اختیار متخصص سئو نیست. یک متخصص سئو برای تسریع نتیجه فقط حجم بک لینک و سوشیال و CTR را بیشتر میکند. شاید این مبحث کمی گنگ و پیچیده باشد اما در کلامی ساده تر قرارداد سئو تضمینی به نفع مشتری نیست اما اگر مشتری قرارداد تضمینی بخواهد با کمال میل با ایشان امضا میکنیم.

پیشنهاد سئو42 برای شما

با مطالعه این مقاله حتما متوجه رای ما در مورد سئو شدید، اما به عنوان چکیده این مهم را بحث میکنیم. توصیه میکنم بعد از طراحی سایت ابتدا سایت را با داده های ساختاریافته مجهز کنید. در استفاده از داده های ساختاریافته مراقب باشید که سایت شما اسپمی نشود. سئو بسیار حساس است. سپس محتوای غنی تولید کنید و سئو محتوا انجام دهید. پس از آن سئو کد را تکمیل کنید. در نهایت با استفاده از تکنیک های سئو خارجی سرعت رشد جایگاه سایتتان را بالا ببرید.
در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه سئو سایت تان دارید و یا نیاز دارید شخصی متخصص در این زمینه به خدمت بگیرید میتوانید روی متخصصین وب سایت SEO42 حساب کنید. ما با نمونه کارهای قوی و سالها سابقه کنار شما هستیم.